You are currently viewing طرح جلب مشارکت و توان افزایی نهادهای محله ای

طرح جلب مشارکت و توان افزایی نهادهای محله ای

ظرفیت سازی سرای محلۀ فدک برای جلب مشارکت زنان

یکی از اقدامات جدی که در طرح حاضر مورد توجه کارفرمای محترم بوده است، ظرفیت ­سازی سرای محلۀ به مثابۀ مرکز محله[1] بوده است. از این­ رو تسهیلگر طرح تلاش کرد تا در ضمن تحقق این هدف و در راستای توجه به آن تشکیل گروه محلی را مورد توجه قرار دهد. به این منظور در ابتدا تلاش کردیم که بررسی خط پایه[2] را دراین زمینه انجام دهیم و سپس عطف به آن فرایند کار را طرح ­ریزی کنیم.

از این­ رو فرایند کار را به گونه ­ای طرح­ ریزی کردیم که چهار هدف محقق شود:

  • برنامه ­ریزی مشارکتی[3] دست ­اندرکاران کلیدی[4] سرای محله: هدف از برنامه ­ریزی مشارکتی دست ­اندرکاران کلیدی سرای محله آن بود که احساس تعلق در بین آنان نسبت به این اقدام شکل بگیرد، تمرین عملیاتی چگونگی ایده­ یابی، اولویت ­بندی، تقسیم نقش و اجرای یک اقدام مشارکتی محقق شود و در نهایت آن­که مهارت آنان نیز افزایش یابد. همچنین یکی از مشکلات اصلی که در سرای محلۀ فدک دیده می­شد آن بود که مشارکت بین کادر سرا وجود ندارد و صرفا مدیر محله با رویکرد بالا به پایین برنامه­ ها و اقدامات را تعیین و ابلاغ می­ کنند، از این­ رو تلاش کردیم تا نمونه ­ای از یک اقدام مشارکتی را به جهت ارتقای ظرفیت­ سازی و نزدیک شدن به تحقق مرکز محله برداریم.
  • برند شدن سرای محله و دیده شدن آن با هویت مرکز محله: یکی از مهم­ترین مشکلاتی که در راستای نزدیک شدن به ایدۀ مرکز محله شدن وجود داشت، آن بود که سرا کارکردی شبیه یک آموزشگاه داشته و به مثابۀ یک پاتوق فعالیت ­هایی که خاصیت گردهم آمدن صرف داشته باشد کم­تر در آن در جریان بود، از این ­رو تلاش کردیم به دنبال ایده ­ای باشیم که گامی در جهت تحقق این هدف باشد.
  • تشکیل گروه در راستای اهداف طرح با افراد جدیدی که تا به حال با سرا در ارتباط نبوده­ اند: یکی از اهداف طرح حاضر آن بود که جلب مشارکت افرادی محقق شود که تا پیش از این با سرای محله در ارتباط نبوده ­اند و بنابراین تلاش ما هم در جهت تحقق این هدف بود تا بتوانیم شاهد حضور افراد جدید باشیم و از این منظر نوعی ظرفیت ­سازی بیش­تر محقق شود.
  • تطابق اقدامات و فعالیت ­ها با داشته ­ها و نیازهای شناسایی شده: بسیار مهم است که اقدامات اجتماع­ محور به ­گونه­ای اجرایی شوند که با داشته ­ها و نیازهای شناسایی شده در ارتباط باشند و پیوند و انسجام خوبی را برقرار نمایند. این موضوع نیز همواره مورد توجه تسهیلگر طرح بوده است و تلاش کرده است تا پیوند با آن را از دست ندهد.

به منظور آشنایی بیشتر با این طرح به کلیپ تهیه شده از کم و کیف آن که در صفحۀ اینستاگرامی ستاد مدیریت محله، منتشر شده است مراجعه کنید. لینک پست:

https://www.instagram.com/tv/CR-wPCqAwdM/?utm_medium=copy_link

پینوشت: مریم ملائی، مدیر مدرسۀ تسهیلگری ایران، تسهیلگر و مجری این طرح بوده است.

[1] . Community Center

[2] . Baseline

[3] . Participatory Planning

[4] . Stakeholders

دیدگاهتان را بنویسید