طرح همگام سلامت

گزارش طرح همگام سلامت

سالیانی است که کانون های11 گانه اجتماع محور سلامت شامل: کانون سالمندان، مادر و کودک، جوانان، معلولان، پیشگیری از دیابت، پیشگیری از چاقی، پیشگیری از دخانیات، خادمین سلامت مساجد، اهدا، پزشکان، محیط زیست؛ در سطح کلیۀ محلات شهر تهران فعالیت می نمایند.
کانون های اجتماع محور یکی از ظرفیت های بسیار ارزشمند و تأثیرگذار هستند که با توانمندسازی و افزایش آگاهی اعضا، به کارگیری ظرفیت ها و پتانسیل ها، می توانند مشارکت اهالی محله خود را جلب کرده و در جهت رفع نیازها و مشکلات سلامت محور، فعالیت می کنند. این کانون ها در سطح محلات توسط دبیران منتخب محله و در سطح مناطق توسط دبیران منطقه ای راهبری می شوند. شایان ذکر است هر کانون در سطح شهر تهران یک نمایندۀ منتخب تحت عنوان دبیر کل کانون دارد.
طرح همگام سلامت با مشارکت اعضای فعال و دبیران منتخب کانون ها در حوزۀ سلامت و بهره گیری هرچه بهتر و مؤثرتر از تمامی ظرفیت های موجود در محلات به عنوان یکی از پتانسیل های اصلی شهر تهران در حوزۀ سلامت مورد طراحی و اجرا قرار گرفته است.حوزه های موضوعی فعالیت کانون ها در طرح بر اساس نیازسنجی مشارکتی صورت گرفته در برنامه های سال گذشتۀ این اداره کل از یکسو و اهداف کانون ها از سوی دیگر، انتخاب و مورد توجه و اقدام قرار گرفته است که شرح و بسط آن در ادامه خواهد آمد.
در نهایت لازم به ذکر است که شرایط پاندمی کرونا، سبب شد تا برخی از فعالیت های رایج کانون ها، متوقف شود و همین موضوع نوعی عدم تحرک و پویایی را در کانون ها منجر شده بود؛ ضمن توجه به این موضوع تلاش شد تا طرح همگام سلامت به گونه ای طرح ریزی و اجرا گردد که هم ملاحظات مربوط به رعایت پروتکل ها مورد توجه و دقت قرار گیرد و هم آن که شرایطی جهت پویایی و تحرک در مقابل سکون و توقف پیش آمده، میسر شود. از این رو، طرح همگام سلامت را می توان به عنوان اقدامی در راستای حفظ پویایی و انگیزۀ کانون ها و امکانی در راستای حفظ این ظرفیت قابل توجه در بحران پیش آمده، در نظر گرفت.

پ.ن: لازم به ذکر است که بعد از تهیۀ گزارش حاضر نیز فعالیت گروه ها ادامه داشته است، برای مثال کانون افراد دارای معلولیت منطقه 20، از بعد از تاریخ تنظیم گزارش، تعداد بانک های دیگری که نیازمند مناسب سازی بوده است را شناسایی کرده اند و تعداد بانک های شناسایی شده این گروه در حال حاضر به 82 بانک رسیده است.

کارفرمای این طرح، اداره کل سلامت شهرداری تهران و ادارات سلامت مناطق 22 گانه شهرداری تهران بوده اند. طرح حاضر توسط گروه چکاد نواندیشان، در سال 1399، اجرایی شده است.

به منظور دانلود فایل pdf این گزارش این جا کلیک کنید: گزارش طرح همگام سلامت

همچنین می توانید از قسمت «گزارش عملکرد» اداره کل سلامت شهرداری تهران در وب سایت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به آدرس
https://farhangi.tehran.ir/Default.aspx?tabid=974#3399111-
و همچنین کانال لبخند سلامت در تلگرام به نشانی
@labkhande_salamatt
نیز اقدام فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید